Zespół suchego oka? Sprawdź, jak uniknąć objawów

Nawet co drugi pacjent gabinetu okulistycznego skarży się na objawy związane z zespołem suchego oka. Choroba dawniej uważana za przypadłość dotykającą ludzi starszych dziś występuje u coraz młodszych osób. Sprawdź, jak uniknąć jej objawów.

Istnieje wiele środków, które pomagają pozbyć się przykrych objawów zespołu suchego oka. Należą do nich krople na suche oko, żele nawilżające i specjalne preparaty. Nie wyczerpują one jednak repertuaru środków, które możesz zastosować gdy chcesz uniknąć pieczenia, swędzenia, rozmytego i falującego obrazu oraz uczucia obecności piasku albo ciała obcego pod powiekami.

Po pierwsze: nawilżanie

Nawilżaj oczy, gdy zaczynasz odczuwać dyskomfort. Najłatwiejszą metodą nawilżania jest stosowanie specjalnych preparatów opartych na lipidach z kwasem hialuronowym w składzie, jak krople na suche oko. Jeśli szukasz odpowiednich kropli do oczu pamiętaj jednak, żeby dobrze dobrać preparat, ponieważ nie każdy specyfik przyniesie ci ulgę, a niektóre mogą nawet zaszkodzić. Upewnij się, że stosujesz nawilżające krople na suche oko, a nie na przykład krople na zaczerwienienia. Te ostatnie zamiast uzupełnić ubytki w filmie łzowym mogą zwiększyć ciśnienie w gałce ocznej i dodatkowo wysuszyć rogówkę. Krople na suche oko to nie jedyna metoda nawilżania – pamiętaj, aby odpowiednio często pić wodę i nie dopuszczać do odwodnienia organizmu.

Po drugie: relaks dla oka

Jeśli chcesz cieszyć się wypoczętymi oczami i komfortem widzenia, musisz zatroszczyć się o wystarczającą porcję relaksu dla wzroku. W sytuacji idealnej powinieneś unikać wszelkich czynności, które nadwyrężają oczy – na przykład długotrwałe czytanie czy korzystanie z komputera, prowadzenie auta po zmroku. W praktyce jednak zupełna rezygnacja z czynników mających niekorzystny wpływ na wzrok jest niemożliwa, dlatego warto wiedzieć, jak ograniczyć ryzyko wystąpienia zespołu suchego oka. Przede wszystkim trzeba zatroszczyć się o odpowiednią porcję odpoczynku po każdej godzinie spędzonej przed komputerem czy za kierownicą. 5-10 minut raz na godzinę powinno wystarczyć, aby zrelaksować wzrok i uniknąć przesuszenia lub łzawienia oczu.

Po trzecie: gimnastyka

Jeśli zaczynasz czuć, że twoje oczy są bardzo zmęczone i wysuszone, pora na gimnastykę. Jak ją wykonać? To bardzo proste ćwiczenia oczu, które przynoszą dobre rezultaty. Zamknij oczy i delikatnie zakryj je wnętrzem dłoni. Następnie zacznij poruszać gałką oczną tak, jakbyś wodził wzrokiem za jakimś przedmiotem. Poruszaj oczami przez około minutę w prawo i w lewo, a następnie przez kolejną minutę – w górę i w dół. Takie ćwiczenia pozwolą oku odpocząć od szkodliwych czynników i pobudzić je do produkowania filmu łzowego, którego ubytki powodują nieprzyjemne uczucie suchości lub nadmierne łzawienie.